”Allt började som ett dagsturs-alternativ för skidåkare från övriga Sälen, på jakt efter bättre och vassare skidåkning.”
Allt fler har njutit av den gångna vintersäsongens utförsåkning, det visar en rapport från Svenska Skidanläggningars Organisation. De flesta vet att Sveriges största alpina resmål Sälen är ett säkert kort för en lyckad skidresa, och kurvan för sålda skipass som är ett bra mått på en anläggnings attraktionskraft går stadigt uppåt. Faktum är att försäljningen har ökat ordentligt – allt som allt 9 procent.
I täten för fjällanläggningar ligger Stöten, vars skipassförsäljning har ökat med inte mindre än 23,9 procent sedan förra säsongen. Även skidåkardagarna ökar, och bland fjällanläggningarna går det faktiskt allra bäst för Stöten. Här har antalet skidåkardagar ökat med 22 procent från förra säsongen.
Nytt skidområde gav resultat
Stötens destinationschef Johan Thorn ser framgångarna som ett kvitto på att fjolårets mångmiljonsatsning med ökad familjevänlighet, garanterad snötillgång och förkortad snöläggning landat helt rätt i tiden.
– Fjolårets enkätundersökning visar att gästerna är mycket nöjda och det är trots allt gästerna som är det viktigaste för oss i Stöten. Vi är stolta över att redan nu kunna presentera rekordhöga bokningstal inför nästa säsong, säger Johan Thorn.
Om Stöten i Sälen AB
Stöten i Sälen AB är en av Sveriges ledande skiddestinationer belägen i Sälen, nordvästra Dalarna. Anläggningens liftomsättning var 42 MKR säsongen 14/15. Den totala omsättningen i Stöten uppgick till 150 MKR. Anläggningen har 19 liftar och 34 nedfarter och har Sälens bästa skidåkning enligt Synovate undersökning. Utöver skidåkningen finns alla faciliteter som krävs för att få en trevlig vintersemester. Stöten erbjuder både grupp- och privatresor. Barnfamiljer, kompisgäng, seniorer samt konferenser. Skidresorna säljs inhouse via internet och telefon samt via återförsäljare. Under vintersäsongen är ca 220 personer anställda.
Mer info
Hotell i Sälen
Boka här: Hotell, vandrarhem, B&B i Sälen
Källa: Stöten i Sälen AB; bild: Magnus Dovallius